Sivu 1/111

"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Lähetetty: 04.10.2007 13:27
Kirjoittaja Veli-Matti
On tosiaankin viisainta laittaa muutama kuva ja vähän jutuntynkää nimenomaan tänne laituriparlamenttiin sillä näitä tänne tulevia jutskia ei todellakaan kannata ottaa IHAN tosissaan. Ja jos niin on tapana ottaa niin on parempi ettei enää aukaise tätä otsikkoa ;-)

Vene nostettiin rekasta Seelarissa ja ajettiin poijuun tekemään pikaiset huollot. Nesteet, letkut, pääjohtimet ja ohjauslaitteet pikaisesti läpi sekä poijun ympärillä otettiin muutamat edestakaiset manööverit ihan vaan tuntuman vuoksi ja sitten ei muuta kuin kokka kohti uutta kotisatamaa, Varjakkaa. Merellä oli kuitenkin niin herkullinen hernerokkasumu että päätettiin ihan vaan nautinnon vuoksi nakata muutaman tunnin koeajolenkki merellä. Siinä kansimiehen (huom ei siis kansihenkilön) ajellessa sopokasta suoritin myös Tutkaveneen ensimmäisen varsinaisen huoltotoimenpiteen...

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... ailut.msnw

Lähetetty: 04.10.2007 14:03
Kirjoittaja matikainen2
Kyllä nyt Veli-Matin passaa olla. Ethän vielä ole kuitenkaan nostamassa ylösnostamassa.

Lähetetty: 04.10.2007 17:48
Kirjoittaja Ande
Veli-Matti perskele! eikö ollut kulkuvalot päällä?? ;))))

Lähetetty: 04.10.2007 18:11
Kirjoittaja Veli-Matti
Hei, Matikainen, nuo sinun sivut ei muuten aukea...

Itse Tutkaveneestä sen verran että se todella on tehty kovavetoiseksi työveneeksi pomminvarmalla tekniikalla ja veneen runko on tehty siihen samaan käyttöön, tosin veistäjä Suurnäkin mukaan runkorakenne on sama työ- ja huviversioissa.
Koneen ja vaihteen uusimisen jälkeen se ei ole ollut omistajan sairastumisen ja eläköitymisen takia työajossa ollenkaan vaan todella kevyessä huviajossa silloin tällöin. Vene on myös käsittääkseni viettänyt muutaman kesän maissa.
Kone möyryyttää namikat kaakossa 10-10,2 s ja "mukavin" matkavauhti on 8-8,3 s tietämillä. Koneen jytinät ovat silloin pienimmillään ja kulkuasento vain hiukan pysty. Nuo lainausmerkit tulivat siitä että kovalla pedillä oleva diesel on aika kumeaääninen kampe kaikilla kierrosalueilla (verrattuna varsinkin nelipyttyiseen lättäpäähän) mutta eiköhän siihenkin löydy lääke.
Alustava, n. 3 minuutissa tehty suunnitelma ja mitoitus on koneen siirto nelisenkymmentä senttiä eteenpäin ja tyynyt alle ja Mesen vakionopeusvivel akselille. Ja sitten kunnon konekoppa päälle niin pitäisi alkaa hiljenemään...

Kulkuvalot eivät pala siitä yksinkertaisesta pois päältä etten löytänyt niille katkaisijaa ja sitten kun vihdoin löysin sen niin ne perhanat eivät syttyneet ;-(

Lähetetty: 04.10.2007 19:08
Kirjoittaja Veli-Matti
Laitoin muutaman lisäkuvan ja sekavat jorinat niiden saatteeksi.

Lähetetty: 04.10.2007 19:20
Kirjoittaja Ande
On se vaan komian näkönen peli! :) Ittellä oli pellinkiläisessä kanssa perkins
kovalla pedillä ja aika jytinä siitä tuli vaikka kuinka oli rihdattu. Kunnon konekoppa paksulla äänieristyksellä auttaa jo ja paljon! ja ei mitään "bilteman" mattoa sisälle vaan sitä missä on kumilevy/lyijyä joukossa... nyt sen tavaran nimeä muista...

Lähetetty: 04.10.2007 22:29
Kirjoittaja Veli-Matti
Pitäisi pikkuhiljaa alkaa kaavailemaan veneelle nimeä sillä se ottaa aikaa ja vaatii kypsyttelyä.
ex-ex-ex-fiskarin "Merisika" kyltit olisivat verstaalla valmiina, isän puolen mummoni nimi oli Naima - se jotenkin jammaisi sillain kivasti puhekielessä eri muotoineen, "Esmeralda" (kaivattu) olisi aika hyvä koska edesmenneen isäukon kanssa haaveiltiin yhdessä "kymppimetrisestä" kun vedettiin aikoinaan harrilautaa luotolaisella pitkin Perämeren karinkupeita, jne olisihan noita...
Olisiko ehdotuksia? Paras ehdotus palkitaan ;-)

Lähetetty: 05.10.2007 8:24
Kirjoittaja manteli
Enstex onnittelut hankinnasta ja sitte mielipide, ÄLÄ RAKENNA SITÄ PERÄHYTTIÄ menee hyvä vene pilalle, eikä simmosella pikku kopilla siel peräs tee mitään, se on vaan aina "edessä" ja siit tulee vaan joutavan tavaran varasto. Harkitte edes kaks kertaa.
Veneen käyttö isohkolla taka-avotilalla on paljon mielekkäämpää kuin se toinen vaihtoehto, jota mä en edes harkittis.
Teetä vaikka kunnon pressukatos takaosan päälle, semmonen jonka reunat saa rullattua ylös.

T. Jaakko

PS. Äläkä vaan poista sitä "tutkakoppia" katolta, se on niin korni et se on ihan hieno.

Lähetetty: 05.10.2007 8:44
Kirjoittaja HR
Joo mulla on perähytty ja ihan aikustenoikeesti kun venettä ei pääsääntöisesti käytä yöpymiseen niin se perähytti on vaan tiellä ja vie avotilalle kuuluvan paikan.

Tuolla kuva-albumissasi oli Achilles hinaajan kuva. On se vaan aikamoinen järkäle.Uikin, oliko se, 8m syvyydessä. Ei taida Toppilansalessa, sen kotisatamassa, olla edes paljoa enempää vettä.

Lähetetty: 05.10.2007 8:56
Kirjoittaja kms
Jaakon kans olen kyl samaa mieltä: Sulla o hiano vene, älä vaan men mökläämää sitä rakentamal siihe mittä perähytti. Semmossi rakenneltui tulee koko aja vastaa Rymättylä sunteis ja toine toistaan kamalampi.

-k

Lähetetty: 05.10.2007 12:39
Kirjoittaja Veli-Matti
Juu, harkinnassa se takahytti vasta onkin vaikka se tankki sieltä peräpenkin alta lähteen todennäköisesti keulaa kohti...
Homma tyssää mitä todennäköisimmin siihen ettei takahyttiin sovi min 180cm pitkää parisänkyä poikittain.
Jos takahyttiä ei tule niin sitten ajohytti jatkunee jonkin verran koska näissä "pro-versioissa" se näkyy olevan jotain 40-50cm "hobby-versioita" lyhempi.

Sopokka säilyy taatusti vaikka Oulunsalon terveyskeskuksen johtava lääkäri kehoitti poistamaan sen mahdollisimman pikaisesti. Syynä tähän vanhemman polven parruparlamentin jäsenten äkilliset, eilen alkaneet, sydän- ja vatsavaivat...
Nyt on sitten täälläkin sopokalle ihan oma nimi; apinahäkki ;-)

Lähetetty: 05.10.2007 16:54
Kirjoittaja Jude
Veli-Matti kirjoitti:Nyt on sitten täälläkin sopokalle ihan oma nimi; apinahäkki ;-)
Apinahäkki on ihan sopiva nimi Sopokan tutkalle. Veneen nimeksi kävisi hyvin Naima-Merisika.

Lähetetty: 05.10.2007 17:06
Kirjoittaja RistoA
Pistä nimeksi Putnikki näin juhlavuoden kunniaks.

Tai vaikka Naima-Putnikki ;-)

Risto

Lähetetty: 05.10.2007 21:36
Kirjoittaja Veli-Matti
Tutkavene alkoi jo nyt syömään rahaa kun tilasin Vanhalan Mikalta uuden Webaston ja hain Pohmarinista 5kW ajolämmittimen 3 nopeuksisella puhaltimella. Niitä oli siellä poistopöydässä kokonaista 2kpl hintaan 169€. Nyt on enää vain yksi...
Lämmittimessä on tietenkin rosterikuoret ja 4 55mm lähtöä niin kuin pitääkin mutta halvoista ajoneuvolämmittimistä poiketen kuparikenno. Ovh muistaakseni 350€ huiteilla.
Hakekaahan joku pois se viimeinen ettei mene jollekin kusilaitukippohenkilölle ;-)

Kävin päivällä ajeluttamassa parruparlamentin jäseniä kun ne kiersivät venettä kuin kissa kuumaa puuroa ja ihmettelivät veneen kokoa puuveneeksi, sopokkaa, jäävahvistusta ja hinauskoukkua. Loppujen lopuksi sieltä irtosi kommentteina että " oha jytäkkä peli", "aiva mahoton kulukeen", "no oha tämä vähä kärsiny", "mitäkä se ny pari kolua komiasa", jne ;-)

Kansihenkilö (väittää omistavansa puolet mun veneestä!) ei ole vielä nähnyt tutkavenettä kuin kuvissa ja onkin kiva arvuutella näin etukäteen hänen naamanilmeitään kun lähdemme sunnuntaina ajelulle.
Veikkaan ettei ole pärstä yhtä messingillä kuin mulla ;-(

ps. Ande, kulkuvalot toimii!

Lähetetty: 06.10.2007 1:59
Kirjoittaja Jussi_R
Onneksi olkohon!

Uuden vanhan venen omistajalle.

Sutjakka kunnon vene, jos vielä VM kerrot millä tekniikalla M/S TUTKAATTI" (ehdotus) liikkuu, kones, akselis, potkuris jne. Tieron janohan on sammumaton.

Soon hieanoo nootta kaveeri saa, nootta uuttaa räplättävöö, nootei aivan jää sormeet ilmaan töitä!

Sääkihin jo varttunu mieäs, mieti ny, nootta kerran viel, nootta oliskoho sihnä tohtoorihin puhehessa ollhu, nootta jotahihin perähä.


Sait muuten VM tartutettua pahan TERÄS BETONI tarunnna aikoinaa. Lähti jostain maali vinkistä, ja ajatelin sitten, jos mies kehuu TB:tä, niin onhan sitä sitten koitettava. Sillä tiellä...