Scylla Ottiliana
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro
Taas on ahkeroitu.
Färi vaihtuu lähes päivittäin
Nyt Hempel Underwater Primeriä (ent. Yacht Primer)
Nortti
Taas on ahkeroitu.
Färi vaihtuu lähes päivittäin
Nyt Hempel Underwater Primeriä (ent. Yacht Primer)
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05.09.2014 21:02
Re: Scylla Ottiliana
Nortilla on hommat hanskassa. Mukava kattella näitä..
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05.09.2014 21:02
Re: Scylla Ottiliana
Olisit laittanut vielä lopputuloksesta kuvan, ilman teippejä.
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro
Juu juu, laitetaan kun on saatu toinen kerros sudittua
Nonni, nyt olis toine kerros sivelty ja teipit poistettu.
Kohtuullinen tuli, alareuna teipataan vielä uudelleen loppujen pohjan primeri- ja eliönesto-maalien sivelyn ajaksi.
Samalla saa oikaistua loput virheet.
Alhaaltapäin katsottuna viiva on vinkeesti mutkalla takaisinpäin. Suoraa sivusta on aikalailla linjassa. Edestä Nortti
Juu juu, laitetaan kun on saatu toinen kerros sudittua
Nonni, nyt olis toine kerros sivelty ja teipit poistettu.
Kohtuullinen tuli, alareuna teipataan vielä uudelleen loppujen pohjan primeri- ja eliönesto-maalien sivelyn ajaksi.
Samalla saa oikaistua loput virheet.
Alhaaltapäin katsottuna viiva on vinkeesti mutkalla takaisinpäin. Suoraa sivusta on aikalailla linjassa. Edestä Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25.06.2015 22:10
Re: Scylla Ottiliana
Toi on HIENO!!!! Olispa ittelläkin tuollaista talenttia, malttia, valttia... Eikun hemppeliä
Miten on tuon valkoisen raidan laita, tai siis pohja
Mikä on sen tarkoitus? Se on todella hienon näköistä mutta onko siinä jokin käytännön syy miksi niitä vedetään? Ja miten paksuja ne yleensä on, montako kerrosta ja minkä sortin maalia?
Miten on tuon valkoisen raidan laita, tai siis pohja
Mikä on sen tarkoitus? Se on todella hienon näköistä mutta onko siinä jokin käytännön syy miksi niitä vedetään? Ja miten paksuja ne yleensä on, montako kerrosta ja minkä sortin maalia?
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro Seesell
Vesilinja nyt vaan pruukataan maalata erottamaan pohjan maalaus kyljen maalauksesta/lakkauksesta.
Se voi olla jotakin parista sentistä 10:een senttiin riippuen veneen koosta ja tyylistä. (meillä on 8 cm)
Se myös keventää venettä silmälle jos on korkea varalaita niin kuin meillä.
Vesilinja sijoitetaan yleensä niin että se on sentin - pari todellisen vesilinjan yläpuolella, silloin kun vene on normaali lastissa.
Ei ole tarkoitus että vesilinja makaa vedessä.
Vesilinja suttaantuu kesän aikana ja se on helpompi putsata ja maalata uudelleen kuin koko kylki.
Mä vedin nyt Miranolilla, mutta paras on kun sekottaa värin samasta lakasta kuin kylki niin titaanivalkosen kanssa lakkamaalin.
Vedin kaksi kerrosta kun peitti hyvin, alla oli kyllä jo useampi kerros jotain maalia.
Toi teippaus tuossa se kovahomma on, kyllä sitä maalaa helposti sitten.
Nortti
Vesilinja nyt vaan pruukataan maalata erottamaan pohjan maalaus kyljen maalauksesta/lakkauksesta.
Se voi olla jotakin parista sentistä 10:een senttiin riippuen veneen koosta ja tyylistä. (meillä on 8 cm)
Se myös keventää venettä silmälle jos on korkea varalaita niin kuin meillä.
Vesilinja sijoitetaan yleensä niin että se on sentin - pari todellisen vesilinjan yläpuolella, silloin kun vene on normaali lastissa.
Ei ole tarkoitus että vesilinja makaa vedessä.
Vesilinja suttaantuu kesän aikana ja se on helpompi putsata ja maalata uudelleen kuin koko kylki.
Mä vedin nyt Miranolilla, mutta paras on kun sekottaa värin samasta lakasta kuin kylki niin titaanivalkosen kanssa lakkamaalin.
Vedin kaksi kerrosta kun peitti hyvin, alla oli kyllä jo useampi kerros jotain maalia.
Toi teippaus tuossa se kovahomma on, kyllä sitä maalaa helposti sitten.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- mixurium
- Viestit: 92
- Liittynyt: 05.11.2008 11:01
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Hienoa työtä Nortti! Itse olen miettinyt pitäisikö bootsripen alla olla joku pohjamaali, esim. Underwater primeri? Vai vedätkö vaan lakan päälle?
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
Fiskari Andromeda
”Must on tulluu, puuvenehulluu”
”Must on tulluu, puuvenehulluu”
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07.03.2014 10:24
Re: Scylla Ottiliana
mikä on tuon ketjun tarkoitus tuossa edessä?
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro
Mixurium: mun vesilinja on lakan päällä, kun sitä nostettiin leveytensä verran. Alunperin siinä oli alla lyijymönjä, eli kumpi vaan käy kunhan muistaa hioa mataksi pinnan ennen vesilinjan maalausta.
Aparaatti: Siis tarkoitatko kettinkiä, joka menee keulasta vesilinjasta pukspröötin kärkeen?
Se on vatustaagi, joka välittää keulastaagin voiman runkoon. Keulastaagiin kun nostetaan Genoa-purje niin pukspööti napsahtaisi poikki, jollei voimia siirrettäsi jotenkin runkoon. Vatustaagi voi olla tankoa, vaijeria tai kettinkiä. Rosteri kettinkistä oli helppo pätkäistä sopiva pätkä. Siinä on yläpäässä vielä vanttiruuvi, jolla sen kireyden saa säädettyä sopivaksi. Alapään kiinnityshela on hitsattu keularautaan ja pultattu läpi steevistä 12 mm pultilla.
Kerran kävi niin että vatustaagin alapään kiinnityksenä ollut 8 mm HST-sakkeli napsahti purjehtiessa poikki. Onneksi huomasin, kun ihmettelin että, miksi puksprööti on kauhealla kaarella ylöspäin. Äkkiä genoa rullalle ja katsomaan ja vatustaaki heilui vapaana puksprötin päässä.
Vaihdoin sakkelin tilalle sitten 10 mm togglen, joka on ko paikkaan tarkoitettu ja kestää varmasti. Eli aika moiset voimat tuohon kohdistuu kun 8 mm sakkeli napsahtaa poikki.
Tuossa purjehduskuvassa näkyy hyvin miten koko genoan paine kohdistuu pukspröötin kärkeen:
Nortti
Mixurium: mun vesilinja on lakan päällä, kun sitä nostettiin leveytensä verran. Alunperin siinä oli alla lyijymönjä, eli kumpi vaan käy kunhan muistaa hioa mataksi pinnan ennen vesilinjan maalausta.
Aparaatti: Siis tarkoitatko kettinkiä, joka menee keulasta vesilinjasta pukspröötin kärkeen?
Se on vatustaagi, joka välittää keulastaagin voiman runkoon. Keulastaagiin kun nostetaan Genoa-purje niin pukspööti napsahtaisi poikki, jollei voimia siirrettäsi jotenkin runkoon. Vatustaagi voi olla tankoa, vaijeria tai kettinkiä. Rosteri kettinkistä oli helppo pätkäistä sopiva pätkä. Siinä on yläpäässä vielä vanttiruuvi, jolla sen kireyden saa säädettyä sopivaksi. Alapään kiinnityshela on hitsattu keularautaan ja pultattu läpi steevistä 12 mm pultilla.
Kerran kävi niin että vatustaagin alapään kiinnityksenä ollut 8 mm HST-sakkeli napsahti purjehtiessa poikki. Onneksi huomasin, kun ihmettelin että, miksi puksprööti on kauhealla kaarella ylöspäin. Äkkiä genoa rullalle ja katsomaan ja vatustaaki heilui vapaana puksprötin päässä.
Vaihdoin sakkelin tilalle sitten 10 mm togglen, joka on ko paikkaan tarkoitettu ja kestää varmasti. Eli aika moiset voimat tuohon kohdistuu kun 8 mm sakkeli napsahtaa poikki.
Tuossa purjehduskuvassa näkyy hyvin miten koko genoan paine kohdistuu pukspröötin kärkeen:
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro
Jaa juu, latasin YT:een tollasen lyhyen purjehdusklipin vuodelta 2014.
Kyllä se kesä sieltä tulee:
https://youtu.be/-ri5Gi8Ejps
Nortti
Jaa juu, latasin YT:een tollasen lyhyen purjehdusklipin vuodelta 2014.
Kyllä se kesä sieltä tulee:
https://youtu.be/-ri5Gi8Ejps
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25.06.2015 22:10
Re: Scylla Ottiliana
Northling kirjoitti:Moro
Se on Sika 290 DC. Primeriä ehdottomasti puhtaaseen viisteeen!
Saumaus kannensaumausmenetelmällä, mutta matalaan kolmiouraan (kuvassa oranssilla sikamassa): Mulla on massat pysyneet pohjassa jo 8 vuotta, eivätkä lähde edes nyt maaleja pohjasta poistettaessa.
Joitakin saumoja tosin pitää uusia kun ovat irronneet toisesta reunasta jostain syystä.
Nortti
Moi!
Tämä kuulostaa jännältä, onko ajatus että vedenlaskussa ei tulisi niin paljon vettä sisään? Pystyykö tämän tekemään kun vene on kyllästetty vai pitäiskö se tehdä juuri ennen sitä?
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07.03.2014 10:24
Re: Scylla Ottiliana
mikä on muten se primeri jota tuon sikamassan alle laitetaan?
olen tässä itse pohdiskellut että pitäisikö laittaa sikaa saumoihin tuon pohjan osalta. Tällä hetkellä siellä ei ole mitään muutakuin vanhaa maalia.
Vuotais sitte laskettaessa ehkä vähän vähemmän.
Tarttee varmaan tarkistaa enne rakojen putsaamisen aloittamista noi mun viime kesänä avaamani sika purkit että onko kuivuneet jo. Nämäkin kun on taas tällä paikkakunnalla tilaustavaraa =(. Jos sikan vielä saa ulos purkista niin voishan sitäkin kokeilla saumoihin.
Onko muuten olemassa jotakin järkevää keinoa millä sais pursotettua vielä noita kaikenmaailman massoja kun ne purkit tuppaa kuivumaan aina siitä etupäästään. Eli purkissa saattaa olla käyttökelpoista tavaraa silti vaikka kuinka. Onko olemassa esimerkiksi sellaisia tyhjiä tuubeja joihin vois lusikoida tuon mömmön?
Seesel: eiköhän sen pysty tekemään sitten kun kylläste on kuivunut
olen tässä itse pohdiskellut että pitäisikö laittaa sikaa saumoihin tuon pohjan osalta. Tällä hetkellä siellä ei ole mitään muutakuin vanhaa maalia.
Vuotais sitte laskettaessa ehkä vähän vähemmän.
Tarttee varmaan tarkistaa enne rakojen putsaamisen aloittamista noi mun viime kesänä avaamani sika purkit että onko kuivuneet jo. Nämäkin kun on taas tällä paikkakunnalla tilaustavaraa =(. Jos sikan vielä saa ulos purkista niin voishan sitäkin kokeilla saumoihin.
Onko muuten olemassa jotakin järkevää keinoa millä sais pursotettua vielä noita kaikenmaailman massoja kun ne purkit tuppaa kuivumaan aina siitä etupäästään. Eli purkissa saattaa olla käyttökelpoista tavaraa silti vaikka kuinka. Onko olemassa esimerkiksi sellaisia tyhjiä tuubeja joihin vois lusikoida tuon mömmön?
Seesel: eiköhän sen pysty tekemään sitten kun kylläste on kuivunut
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro
Joo, just se on idea, että talven jälkeen ei vuotaisi. Ottilianassa on rakennettaessa saumat tiivistetty PU-massalla, joka sitten on pellavaöljystä pehmennyt. Talvella kun vene kuivuu ja seisoo kölillään niin limisaumat aukeavat ja ottaa jonkin aikaa ennekuin tiivistyy. Tein homman n 8 vuotta sitten ekakerran ja ilman vuotoja on siitä lähtien pärjätty. Nyt pohjan kyllästyksen ja maalien uusimisen yhteydessä oli helppo korjata auenneet saumat.
HUOM! venettä ei kannata korjata jos se ei ole rikki. Eli jos saumat eivät vuoda, niin kannattaa luottaa siihen alkuperäiseen systeemiin!
Huom 290 DC myynti loppuu. Ja viimeinen erä kun sain sitä oli liian juoksevaa, ei tahtonut pysyä pohjan saumoissa. Joten vaihdoin 291i:hin joka on ei niin valuvaaa tavaraa. Primerinä käytin Sika Primer näkyy videossa 3:00 min kohdalla.
https://www.youtube.com/watch?v=K_LrI8SPBOc
Mä tein tuon vasta kyllästyksen jälkeen, ettei PÖ pehmittäisi Pu-massaa liikaa. Tulevaisuudessa kun taas keväisin kyllästelen venettä sisältä, niin se kyllä vähän pehmenee.
Se vaan kannattaa huolehtia ettei uran pinnat ole öljyset, muuten massa ei ota kiinni vaikka laittais primeriä
Mä tein tällaset urat tuonne limiin:
https://www.youtube.com/watch?v=lOFHlBfaGQI
Tässä pari hyvää klippiä mitä voi vesillä tapahtuu ja kannattaa miettiä että miten sitten toimitaan!
Jos vene pyörähtää ympäri. Miettikää miten omassa veneessä tavarat on kiinnitetty. Putoaako akut niskaan yms.
https://youtu.be/1mhCYcztA8E?list=PLkYj ... QhNa2jRAYw
Ja kun masto katkeaa, mitä sitten tehdään. Onko kunnon rikityökalut mukana, että saa pohjaa takovan maston irti!
Mulla on kerran masto kaatunut Sulkaveneestä, kun sinkitty vantti oli ruostunut sisältä. Kyllä se on pienemmässäkin veneessä aika pelottava rysäys!
https://youtu.be/d-jqwkNXMIY
Hätärikaus:
https://youtu.be/64l29uncetY?list=PLKUg ... sjD6XMdY7a
Entäs sitten jos vene vuotaa rajusti, mitäs sitten tehdään:
https://youtu.be/bRhcXBtmPQs?list=PLKUg ... sjD6XMdY7a
Nortti
Joo, just se on idea, että talven jälkeen ei vuotaisi. Ottilianassa on rakennettaessa saumat tiivistetty PU-massalla, joka sitten on pellavaöljystä pehmennyt. Talvella kun vene kuivuu ja seisoo kölillään niin limisaumat aukeavat ja ottaa jonkin aikaa ennekuin tiivistyy. Tein homman n 8 vuotta sitten ekakerran ja ilman vuotoja on siitä lähtien pärjätty. Nyt pohjan kyllästyksen ja maalien uusimisen yhteydessä oli helppo korjata auenneet saumat.
HUOM! venettä ei kannata korjata jos se ei ole rikki. Eli jos saumat eivät vuoda, niin kannattaa luottaa siihen alkuperäiseen systeemiin!
Huom 290 DC myynti loppuu. Ja viimeinen erä kun sain sitä oli liian juoksevaa, ei tahtonut pysyä pohjan saumoissa. Joten vaihdoin 291i:hin joka on ei niin valuvaaa tavaraa. Primerinä käytin Sika Primer näkyy videossa 3:00 min kohdalla.
https://www.youtube.com/watch?v=K_LrI8SPBOc
Mä tein tuon vasta kyllästyksen jälkeen, ettei PÖ pehmittäisi Pu-massaa liikaa. Tulevaisuudessa kun taas keväisin kyllästelen venettä sisältä, niin se kyllä vähän pehmenee.
Se vaan kannattaa huolehtia ettei uran pinnat ole öljyset, muuten massa ei ota kiinni vaikka laittais primeriä
Mä tein tällaset urat tuonne limiin:
https://www.youtube.com/watch?v=lOFHlBfaGQI
Tässä pari hyvää klippiä mitä voi vesillä tapahtuu ja kannattaa miettiä että miten sitten toimitaan!
Jos vene pyörähtää ympäri. Miettikää miten omassa veneessä tavarat on kiinnitetty. Putoaako akut niskaan yms.
https://youtu.be/1mhCYcztA8E?list=PLkYj ... QhNa2jRAYw
Ja kun masto katkeaa, mitä sitten tehdään. Onko kunnon rikityökalut mukana, että saa pohjaa takovan maston irti!
Mulla on kerran masto kaatunut Sulkaveneestä, kun sinkitty vantti oli ruostunut sisältä. Kyllä se on pienemmässäkin veneessä aika pelottava rysäys!
https://youtu.be/d-jqwkNXMIY
Hätärikaus:
https://youtu.be/64l29uncetY?list=PLKUg ... sjD6XMdY7a
Entäs sitten jos vene vuotaa rajusti, mitäs sitten tehdään:
https://youtu.be/bRhcXBtmPQs?list=PLKUg ... sjD6XMdY7a
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing