Volvo-Penta RB-vaihteen ongelmat ja korvaaminen toisella
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 23 Elo 2017 13:48
Volvo-Penta RB-vaihteen ongelmat ja korvaaminen toisella
Minulla on veneessä Volvo-Penta BB30F-kone ja RB-vaihde.
Konehan on lohkoltaan Volvo B18 ja alunperin petrooliversio. n. 45 hv
Pintakaasulla toimii hyvin, mutta kun kaasua avaa enemmän vaihde alkaa luistaa.
Ilmeisesti kartio kulunut. Vaihdevivun liike tarkistettu. Potkuriakseli liikkuu vapaasti. Vaihteessa ohjeen mukaisesti 10W30 -öljyt.
Vaihdoin veneeseen jo toisen arpa RB:n, mikä oli vielä huonompi.
Osiahan tuohon vaihteeseen ei enää mistään saa, mutta onko sille mitään tehtävissä?
Netin syövereistä löysin jonkun keskustelun, missä joku neuvoi säätämään vaihdevivun tappia niin, että se työntää kartiota pidemmälle. Onkohan tuolla olla merkitystä? Jotenkin luulisi, että se rakenne on sellainen, ettei se vaihteensiirtäjän tappi sitä tarttumista rajoita.
Nyt jos tuosta ei toimivaa saa eikä toimivaa mistään löydy, niin millä vaihteella se olis helpointa korvata?
Vetolevyjähän saa kaupasta, mutta mistä B18:aan sopiva "kytkinkoppa"? Tai sopiiko joku vaihteisto tuohon RB:n koppaan?
Toimivaa RB:tä saa myös tarjota.
Multa löytyy BB100, MB18F, BB30B ja -F -koneet kattava suomenkielinen käyttöohje skannattuna ja RB-vaihteen ruotsinkielinen ohje, jossa on esitetty purkaminenkin. Pistän jakoon jos jotain kiinnostaa.
Konehan on lohkoltaan Volvo B18 ja alunperin petrooliversio. n. 45 hv
Pintakaasulla toimii hyvin, mutta kun kaasua avaa enemmän vaihde alkaa luistaa.
Ilmeisesti kartio kulunut. Vaihdevivun liike tarkistettu. Potkuriakseli liikkuu vapaasti. Vaihteessa ohjeen mukaisesti 10W30 -öljyt.
Vaihdoin veneeseen jo toisen arpa RB:n, mikä oli vielä huonompi.
Osiahan tuohon vaihteeseen ei enää mistään saa, mutta onko sille mitään tehtävissä?
Netin syövereistä löysin jonkun keskustelun, missä joku neuvoi säätämään vaihdevivun tappia niin, että se työntää kartiota pidemmälle. Onkohan tuolla olla merkitystä? Jotenkin luulisi, että se rakenne on sellainen, ettei se vaihteensiirtäjän tappi sitä tarttumista rajoita.
Nyt jos tuosta ei toimivaa saa eikä toimivaa mistään löydy, niin millä vaihteella se olis helpointa korvata?
Vetolevyjähän saa kaupasta, mutta mistä B18:aan sopiva "kytkinkoppa"? Tai sopiiko joku vaihteisto tuohon RB:n koppaan?
Toimivaa RB:tä saa myös tarjota.
Multa löytyy BB100, MB18F, BB30B ja -F -koneet kattava suomenkielinen käyttöohje skannattuna ja RB-vaihteen ruotsinkielinen ohje, jossa on esitetty purkaminenkin. Pistän jakoon jos jotain kiinnostaa.
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: Volvo-Penta RB-vaihteen ongelmat ja korvaaminen toisella
Eikös jossain pysty tuon kytkinkartion pinnoittamaan? Tässä taannoin seurasin TORI.fi osia ja siellä oli VP md sarjaisen kytkimeen myynnissä kartiot, kannaattaa selvittää käviskö ne siihen
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Volvo-Penta RB-vaihteen ongelmat ja korvaaminen toisella
Mietinpä tuossa hankalaa ongelmaasi, joka kytkimen vaihdettuakin vielä ilmenee?
Kirjoitit, että akseli pääsee liikkumaan, mikä ko. kytkimelle onkin edellytys toimiakseen, mutta liikkuuko varmasti tarpeeksi ?
Onko koneen alla kumityynyt ja akselissa mahdollisesti Volvon kumilaippa/värinänvaimentaja, jos on niin kyse voi olla kumminkin liian pienestä akselin "liikkuvuudesta". Eli potkuri työntää akselia kartioon hiljaisella nopeudella, kierroksia lisättäessä kumit antavat periksi JA jos potkuri painuukin tässävaiheessa perälaakeria vasten niin tuo paine kartiota vasten heikkenee ja tapahtuu tuo luistaminen.
Yleensä jos kartio on kulunut, niin pito ilmenee heti vaihdetta kytkettäessä kun sitä tarvittavaa painetta ei vielä ole.
Mielestäni näistä on vielä helppo tehdä tarkistuksia, ennenkuin isompaan hommaan alkaa ja todella niinkuin Venla sanoi näitä mahdollisesti voidaan pinnoittamalla korjatakkin, en tosin tiedä missä, mutta voi haulla tieto jopa löytyä täältäkin.
Kirjoitit, että akseli pääsee liikkumaan, mikä ko. kytkimelle onkin edellytys toimiakseen, mutta liikkuuko varmasti tarpeeksi ?
Onko koneen alla kumityynyt ja akselissa mahdollisesti Volvon kumilaippa/värinänvaimentaja, jos on niin kyse voi olla kumminkin liian pienestä akselin "liikkuvuudesta". Eli potkuri työntää akselia kartioon hiljaisella nopeudella, kierroksia lisättäessä kumit antavat periksi JA jos potkuri painuukin tässävaiheessa perälaakeria vasten niin tuo paine kartiota vasten heikkenee ja tapahtuu tuo luistaminen.
Yleensä jos kartio on kulunut, niin pito ilmenee heti vaihdetta kytkettäessä kun sitä tarvittavaa painetta ei vielä ole.
Mielestäni näistä on vielä helppo tehdä tarkistuksia, ennenkuin isompaan hommaan alkaa ja todella niinkuin Venla sanoi näitä mahdollisesti voidaan pinnoittamalla korjatakkin, en tosin tiedä missä, mutta voi haulla tieto jopa löytyä täältäkin.
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: Volvo-Penta RB-vaihteen ongelmat ja korvaaminen toisella
Tuossa voi hyvinkin olla edellä oikea ratkaisu, eli kone karkaa alta ja kartio ei yltä pohjaan. Tossa samassa rannassa olevasta veneestä oli yanmar koneen kytkimestä kulunut vastaava kartio ja siinä tosiaan kuulemma vaihde ponnasi tyhjäkäynnillä pois, ennenkuin sai tarpeeksi kitkaa pitämiseen. Oireet ovat oikeastaan juuri päinvastoin.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 23 Elo 2017 13:48
Re: Volvo-Penta RB-vaihteen ongelmat ja korvaaminen toisella
Kiitos Simon ja kumppanit.
Tämä toi vähän uutta uskoa, että kannattaa jatkaa tutkimuksia.
Jos tosiaan on noin, että kuluneella kartiolla on pitoa yleensä vaikea löytää, kun kartioilla ei ole painetta, eikä näinpäin, kuin minulla, että pienillä tehoilla toimii, mutta 6:ssa solmussa pito loppuu kuin seinään.
Ja siis molemmilla kytkimillä täsmälleen sama ongelma ja suunnilleen samoilla kierroksilla.
Akseli liikkuu vapaasti, mutta täytyy varmaan vielä kerran tarkistaa, että se varmasti pääsee pohjaan, kun kaikki välykset on "etulaidassa".
Mitään kovin isoa välystä ei tosiaan potkurin ja perälaakerin välissä ole.
Ja akselissa on kumilaippa. Siihenhän voisi väliaikaisesti laittaa jonkun levyn tai prikat alle tuomaan akseliin lisää pituutta.
Tämä toi vähän uutta uskoa, että kannattaa jatkaa tutkimuksia.
Jos tosiaan on noin, että kuluneella kartiolla on pitoa yleensä vaikea löytää, kun kartioilla ei ole painetta, eikä näinpäin, kuin minulla, että pienillä tehoilla toimii, mutta 6:ssa solmussa pito loppuu kuin seinään.
Ja siis molemmilla kytkimillä täsmälleen sama ongelma ja suunnilleen samoilla kierroksilla.
Akseli liikkuu vapaasti, mutta täytyy varmaan vielä kerran tarkistaa, että se varmasti pääsee pohjaan, kun kaikki välykset on "etulaidassa".
Mitään kovin isoa välystä ei tosiaan potkurin ja perälaakerin välissä ole.
Ja akselissa on kumilaippa. Siihenhän voisi väliaikaisesti laittaa jonkun levyn tai prikat alle tuomaan akseliin lisää pituutta.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 23 Elo 2017 13:48
Re: Volvo-Penta RB-vaihteen ongelmat ja korvaaminen toisella
Lisäsin kokeilumielessä prikat akselilaipan väliin ja nopeus nousi 1,5 solmua.
Ennen alkoi luistaa tasan kuudessa solmussa. Nyt meni siis 7.5, eli eiköhän se vika tosiaan ollut siinä.
Ohjekirjan mukaan akselin täytyy pysytä liikkumaan 7 mm suuntaansa.
Nyt tässä onkin talvi aikaa järjestää sitä tilaa...
Ennen alkoi luistaa tasan kuudessa solmussa. Nyt meni siis 7.5, eli eiköhän se vika tosiaan ollut siinä.
Ohjekirjan mukaan akselin täytyy pysytä liikkumaan 7 mm suuntaansa.
Nyt tässä onkin talvi aikaa järjestää sitä tilaa...
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: 05 Heinä 2007 00:43
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Volvo-Penta RB-vaihteen ongelmat ja korvaaminen toisella
Moottorin tehothan tuossa on noussu yli puolella, mitähän tuo vaihde kestää? Muistikuva, että tehokkaimmat keskimoottorimallit jotain 60hv luokkaa.
Jos tuo vaihde osottautuu toimivaksi isommilla tehoilla, saatan vielä iitsekkin moista käyttää.
Jos tuo vaihde osottautuu toimivaksi isommilla tehoilla, saatan vielä iitsekkin moista käyttää.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 14 Syys 2021 18:07
Re: Volvo-Penta RB-vaihteen ongelmat ja korvaaminen toisella
Kiinnostaisi tuo BB 30 B käyttöohje jos vielä löytyy?